כורכומין

מחקרים אלו מיודעים לשימוש מידע בלבד ואינם מהווים תחליף ליועץ רפואי.
אנו מספקים מידע זה כשירות, אין להמליץ או לאשר מוצרים מוצרים על פי זה.

כל מה שצריך לדעת על כורכומין : הפלא הצהוב
זמן קריאה כ- 10 דקות
נושאי המאמר :
מידע כללי והיסטוריה
השפעות בריאותיות
מגבלות הכורכומין
תופעות לוואי ואמצעי זהירות
מידע כללי והיסטוריה


כורכמין הינו ממשפחת הכורכומינואידים שמקורם משורש הכורכום המפורסם שמעניקים לו את הצבע הכתום צהוב , והוא החומר הפעיל ביותר שבו.

לצמח הכורכום ולחומריו הפעילים יש היסטוריה ארוכה של יישום טיפולי ברפואות האסייתיות  המסורתיות הסיניות וההודיות ועם ייחוס תכונות מרפא מיוחדות למגוון מחלות .

השפעות בריאותיות

מספר רב של מחקרים הוכיחו כי כורכומין התגלה עם פוטנציאל גדול לטיפול במחלות. ובעל מגוון פעילויות ביולוגיות

וביחידה זה נסרוק מגוון סוגי מחלות שבהם נמצא כורכומין כבעל השפעה מיטבית .


פעילות אנטי דלקתית

ראשית נקדים שדלקת הינה תהליך פיזיולוגי תקין אך מורכב ,והכרחי בגוף התהליך נעשה ע"י מערכת החיסון כתגובת גירוי של הגוף לגורם אשר יש חשש שמסכן את המערכת, כגון זיהום ,חשיפה לחיידק או נזק לרקמות . והיא גוררת כמה תסמינים כמו חום, נפיחות ,אודם ,גירוי וכאב, בכדי להשמיד את האיום ולהחזיר את הגוף לאיזון

במצב תקין דלקת אמורה לחלוף תוך זמן כאשר היא נפטרת מהגורם המאיים .

הבעיה נוצרת כאשר הגוף לא מצליח להיפתר מהגורם המאיים או לתקן את הרקמה שנפגעה ונוצרת באזור דלקת כרונית ( קבועה) אשר יכולה להידרדר למגוון מחלות כרוניות, כגון השמנת יתר, סוכרת, דלקת פרקים, דלקת הלבלב, לב וכלי דם, מחלות מטבוליות וסוגים מסוימים של סרטן.  מנגנונים דלקתיים של מחלות מעי דלקתיות (IBD), דלקת פרקים, פסוריאזיס,ועוד..

מחקרים רבים הראו שכורכומין הינה אחת התרכובות הטבעיות בעלות הפוטנציאל הגדול ביותר בטיפול מחלות דלקתיות עי ויסות מסלולי האיתות בין התאים אשר מעודדים את הדלקת , ועי תכונותיו האנטי אוקסידנטייות  ( נוגד חמצון ) אשר נמצא בקשר הדוק למעכב תהליכי דלקת .


השפעת כורכומין על מחלות מעי דלקתיות ( IBD קרוהן וקוליטיס )

IBD היא מחלה דלקתית כרונית הכוללת בעיקר את מחלת הקוליטיס ומחלת הקרוהן

קוליטיס מתמקד במעי הגס בלבד לעומת קרוהן שיכול להתפרץ בכל חלקי מערכת העיכול

מחקרים קליניים שנעשו בשנים האחרונות מצאו שלכורכומין יש השפעה חיובית על  מחלות מעי דלקתיות ויכול להקל על התסמינים של החולים עי ויסות מסלולי הדלקת ובכך לשפר את איכות החיים שלהם .


השפעת כורכומין על דלקת מפרקים

הסוגים העיקריים של דלקות פרקים הם דלקת ניוונית ( OA ) ודלקת מפרקים שגרונית (RA)

שני סוגי המחלות האלו נמצאו קשורים לתהליך דלקתי לא מאוזן בגוף ,

מחקרים שנעשו גילו שכורכומין המשמש כאנטי דלקתי מעולה יכול גם לעזור ולהקל על הכאבים ותסמיני הדלקת של אנשים הסובלים ממחלות פרקים

במחקר פיילוט אקראי, 45 חולים שאובחנו עם RA חולקו באקראי לשלוש קבוצות עם חולים שקיבלו כורכומין (500 מ"ג) ונתרן דיקלופנק (50 מ"ג) בלבד או שילוב שלהם. התוצאות מראות כי מתן כורכומין הראה שיפור משמעותי. עם זאת, כורכומין עדיין אינו זמין לטיפול בדלקת פרקים בגלל נתונים מוגבלים במחקרים.

מחקרים גדולים ומעמיקים יותר של חולי דלקת פרקים נדרשים בעתיד.

בנוסף יש מחקרים המצדדים שהוא יכול להועיל לעוד מגוון מחלות ובהם סרטן המעי הגס, טרשת עורקים , פסוריאזיס , ואף דיכאון


מגבלות הכורכומין

הממצאים לעיל ממחישים היטב כי לכורכומין השפעות אנטי דלקתיות משמעותיות ויש לו פוטנציאל טיפול גדול למגוון מחלות דלקתיות

עם זאת חשוב לציין שהכורכומין הוא בעל מבנה הידרופובי ( דוחה מים ) ולכן הוא כמעט ואינו נספג כלל למחזור הדם .

האחוזים הבודדים שכן נספגים מגיעים לכבד ועוברים מטבוליזם מהיר ומתפנים מן הגוף די מהר .

כיון נכנסה שיטה חדשה של ייצור כורכומין בשילוב ליפוזומלי ( מעטפת שומנית הנקראת פוספוליפידים ) על מנת לשפר את ספיגת הכורכומין .

על שיטת ייצור זו יצאו מחקרים רבים אשר תומכים בשיטה זו. ולמרות זאת נדרשים מחקרים מאחר ויש ממצאים שמצאו שבמינון גבוה הדבר עלול לכניסה מרובה של כורכומין לדם ולגרום לתסמיני הרעלה כגון שלשולים, כאבי בטן, הקאות, ולמחלות כבד.

דרך נוספת ובטוחה יותר על פי רוב ,הינה שילוב פפרין ( החומר הפעיל שבפלפל השחור ) ביחד עם כורכומין אשר נמצא כמאריך את המטבוליזם בכבד ובכך יכול להאריך את זמן השפעת הכורכומין באחוזים המועטים שכן נספגו לדם .


תופעות לוואי ואמצעי זהירות

כורכומין נמצא בטוח לנטילה בכמות של עד 3 גרם ליום ( בכמוסה אחת 500 מיליגרם ) במינונים גבוהים יותר אנשים מסוימים העלולים לחוות תופעות לוואי כגון קלקול קיבה ,או שלשולים .

נשים בהיריון , הנקה ,אנשים הסובלים ממחלות כבד ובעיות בכיס המרה, וכן אנשים הנוטלים תרופות מדללי דם , ותרופות קבועות , מומלץ להימנע מנטילת התוסף ולהתייעץ עם מומחה לפני .

אין באמור מהווה תחליף לייעוץ או פתרון רפואי .

לפני נטילת התוסף מומלץ להיוועץ במומחה .


 רפרנסים :

 

 

 

 לעוד פרטים על הכורכומין שלנו לחצו כאן

למאמרים נוספים